Werkbezoek zwembad/sporthal Maarssen

Op 17 maart jl. vertrok een groot deel van de commissieleden van de commissie Dienstverlening en Economie, de wethouder Sport en de wethouder Stedelijke Ontwikkeling voor een werkbezoek naar Maarssen. In Maarssen is een sporthal annex zwembad gerealiseerd op de wijze die men op dit moment ook geschikt acht voor Capelle op de plek van het huidige IJsselcollege aan de Alkenlaan. Nadat de huidige school daar gesloopt zal zijn wordt daar in ieder geval een sporthal gerealiseerd. Maar onderzocht wordt of het rendabel is daar een zwembad bij te bouwen ter vervanging van het inmiddels verouderde zwembad De Blinkert.

In Maarssen werden wij hartelijk ontvangen door degene die destijds nauw betrokken is geweest bij de realisatie van het project in Maarssen en die nu in Capelle gevraagd is te onderzoeken of het gehele project in Capelle gerealiseerd zou kunnen worden.

Er zijn wel veel verschillen in de opzet van de projecten. In Maarssen zit er bijvoorbeeld ook de bibliotheek, het jongerencentrum, een dansstudio, een yogacentrum, een fysiotherapeut en horeca in het totale geheel, iets dat voor Capelle niet het geval zal zijn. Ook zijn er appartementen gerealiseerd boven het gebouw.

Na een uitleg over de technische details kregen wij een uitgebreide rondleiding door het zwembad en de sporthal. Het zwembad was tot onze verrassing geheel uitgevoerd in allerlei verschillende tinten groen. Gewend zijnde aan blauwe zwembaden was dit wel even omschakelen, maar met name het deel voor de kleinste kinderen zag er gezellig en vrolijk uit. Overigens een onderdeel dat in het ontwerp voor Capelle niet gepland staat, net als de glijbaan. Voor Capelle wordt er wat betreft het zwembad bewust gekozen voor een meer basisvoorziening, zonder ‘overbodige’ extra’s. De twee grotere baden (een wedstrijdbad en een instructiebad) werden op dat moment gebruikt door een aqua aerobics groep en een groep waterpoloërs. In Maarssen beschikt niet alleen het instructiebad over een (volledig) beweegbare bodem, maar ook het wedstrijdbad over een half beweegbare bodem. Dit laatste is ook een aspect dat voor Capelle niet in de planning staat. Het zwembad was druk bezocht op de doordeweekse dinsdagavond. En op de tribune bij het wedstrijdbad is ruimte voor 200 personen.

Na de rondgang door het zwembad konden we een kijkje nemen in de sporthal. De sporthal in Maarssen bestaat uit drie delen, terwijl het voor Capelle de bedoeling is dat het uit vier (ruime) delen zal gaan bestaan. Ook de sporthal stond vol met sporters en zal er goed verzorgd en overzichtelijk uit. Vanaf de tribune (ook geschikt voor 200 personen) hadden we een mooi overzicht over het geheel.
Na de complete rondleiding werd ons de gelegenheid gegeven na te praten in het horecagedeelte. De unanieme mening was dat dit deel van het complex wel wat gezelliger en uitnodigender had gekund. Het voordeel was echter wel dat het centraal gelegen was tussen de sporthal en het zwembad. Ook de kassa van het zwembad was efficiënt gesitueerd in dit deel.
Al met al een nuttige en informatieve avond. Goed om ons te oriënteren op de mogelijkheden en verder na te denken wat wenselijk en haalbaar zou zijn in Capelle.

Annelous van der Klauw

Gepubliceerd op 06-04-2015 - Laatst gewijzigd op 08-04-2015