Van de wethouder

Digitaal meedoen

D66 promoot al jaren digitaal meedoen, want in ons digitale tijdperk is het belangrijk dat iedereen zijn weg kan vinden op internet. Bijvoorbeeld om digitaal afspraken te maken met de gemeente, vacatures te zoeken of veilig te kunnen internetbankieren. De gemeente is nu een project gestart, waarbij in kaart is gebracht welk aanbod van cursussen en welke locaties om te internetten in Capelle aanwezig zijn.. Opvallend is dat in Schollevaar nauwelijks aanbod bestaat, dus daar gaan we iets aan doen! Binnenkort start de campagne, en zult u meer over dit onderwerp horen.

Stadstuinieren Fascinatio

Afgelopen vrijdag mocht ik, als wijkwethouder van Fascinatio, de eerste zelf geteelde krop sla in ontvangst nemen. Op een lege kavel zijn dit seizoen tuintjes gemaakt, waar vele bewoners druk in de weer zijn om groenten en bloemen te kweken. Het ziet er leuk uit, maar bovenal hebben de bewoners veel meer contact met elkaar. Mocht u bij u in de buurt een geschikte kavel weten, en medebewoners kennen die van tuinieren en aanpakken houden, laat het dan weten.

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Een van de redenen om taken op WMO-gebied naar de gemeenten over te hevelen is het kunnen bieden van maatwerk. De gemeente is actief bezig om dichtbij de Capellenaar te zijn. Zo starten we binnenkort het tweede Welzijn- en zorgplein in Schollevaar (het eerste WZP zit in Schenkel) waar inwoners terecht kunnen met al hun vragen op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Natuurlijk is men ook welkom op het gemeentehuis, de wijkwinkels en kan men bellen met het WMO-loket. Ook leg ik als verantwoordelijk wethouder voor de WMO, veel werkbezoeken af bij verzorgingstehuizen en locaties voor beschermd wonen om te praten met bewoners, medewerkers en directie. Gelukkig gaat het op hoofdlijnen goed, door velen is en wordt hier hard aan gewerkt. De zorgaanbieders zijn verenigd in een WMO-platform, dat minimaal vier maal per jaar bij elkaar komt om te bespreken wat nodig is om goede WMO-zorg te blijven leveren. Vorige week werd tijdens een seniorenbeurs in de Vijverhof door vele partijen, zoals Buurtkracht, ANBO, PCOB en Sportief Capelle getoond welke activiteiten in Capelle allemaal mogelijk zijn. En dat is heel veel, iets om trots op te zijn!

~ Josien van Cappelle

Gepubliceerd op 08-06-2015 - Laatst gewijzigd op 08-06-2015