zaterdag 23 december 2017

Van de wethouder

De laatste dagen van 2017, en de laatste maanden van deze collegeperiode. Een tijd waarin je dingen afrondt, maar tegelijkertijd ook alweer vooruitkijkt naar dingen die je zou willen realiseren. Een van de voorbeelden is natuurlijk de vaststelling van het strategisch huisvestingsplan onderwijs. Ik ben heel blij dat de gemeenteraad unaniem heeft ingestemd met het voorstel om de nieuwe scholen te bouwen! En tegelijkertijd start het denken alweer op: want we willen natuurlijk zorgen dat dit uitdagende schoolgebouwen worden, flexibel, toekomstgericht, met meerwaarde voor de gebruikers maar ook voor de omgeving. En natuurlijk moeten deze scholen duurzaam zijn met een mooie groene schoolomgeving! Een uitdaging om de komende maanden aan te werken.

Deze week hebben wij ook een nieuwe dienstverleningsovereenkomst met Sportief Capelle afgesloten, waarin is vastgesteld wat Sportief de komende vier jaar voor ons gaat doen. Er is hard gewerkt aan deze nieuwe overeenkomst, en het is dan altijd weer een mooi moment als er getekend is! En nu gaat het om de uitvoering: natuurlijk het beheer van de accommodaties en het ondersteunen van de verenigingen, maar juist ook de ingezette ontwikkeling waarbij sport en bewegen veel meer een middel wordt om positieve dingen te bereiken – en dan naast de jeugd juist ook voor ouderen en andere groepen die van nature minder bewegen. En let op: sport en bewegen in de buitenruimte wordt nog veel zichtbaarder de komende jaren!

De laatste dagen van 2018, ook een tijd van kerstborrels en kerstlunches. En dan blijft het mooi om te zien hoeveel Capellenaren graag vrijwillig iets doen voor anderen. Dat zag ik bijvoorbeeld op de kerstbijeenkomst van de Zonnebloem, waar talloze lieve vrijwilligers anderen een leuke dag hebben bezorgd. Maar ook bij de kerstbenefiet in wooncomplex Spinoza, en zo zijn er in Capelle nog veel meer gezellige activiteiten georganiseerd door onze Capelse vrijwilligers. Bij de vorige nieuwsbrief vertelde ik dat vrijwilligers(organisaties) konden worden aangemeld voor een landelijke vrijwilligersprijs. En Capelle heeft massaal gereageerd, we hebben meer dan 80 aanmeldingen ontvangen! Capelse genomineerden zijn de Dani Elden Stichting, die onder andere verwendagen in ziekenhuizen organiseert, het Energie Collectief Capelle (het ECC) en het kindercollectief. Anita Woerdenbach, die veel op sportief valk doet, is de Capelse vrijwilliger geworden. Stemmen kan nog steeds – www.vrijwilligersprijzen.nl. Het zou mooi zijn als een Capelse (organisatie) wint!

Kortom, veel is afgerond de laatste maanden en veel is alweer in gang gezet voor het nieuwe jaar. Rest mij nu nog u, en de uwen, een hele gezellige kerst toe te wensen en een veilige jaarwisseling!