zaterdag 10 juni 2017

Molukkers stateloos ondanks Nederlands paspoort

Via de nieuwsbrief van D66 Krimpen werden wij geattendeerd op een relatief onbekend fenomeen: het Nederlandse faciliteitenpaspoort. Molukse inwoners beschikken niet altijd over de Nederlandse nationaliteit, ondanks een Nederlands paspoort. Dat betekent dat zij bijvoorbeeld niet mogen stemmen voor landelijke of Europese verkiezingen. Houders van een faciliteitenpaspoort zijn “gelijkgestelde Nederlanders” , maar kunnen een andere nationaliteit hebben of zelfs stateloos zijn. Pieter Holkamp heeft dit namens D66 aan de orde gesteld in de commissie BVM van 15 mei.

Het blijkt in Capelle aan den IJssel om 40 Molukse inwoners te gaan. De burgemeester heeft toegezegd deze inwoners te informeren over de situatie waarin zij verkeren en hen de mogelijkheid aan te bieden de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen mits zij voldoen aan de voorwaarden die de wet daar aan stelt. Daarmee krijgen deze inwoners alsnog het volledige Nederlanderschap in plaats van een positie “wordt als Nederlander behandeld”. De beslissing om het Nederlanderschap aan te vragen ligt bij de betrokken Molukse inwoners, maar het is mooi dat het gemeentebestuur zich actief opstelt en opkomt voor de rechten van alle inwoners.

Voor meer informatie zie dit artikel uit de Gelderse Courant.