maandag 25 april 2016

Van de wethouder: aandacht voor sport

Recent heb ik een “kennismakingsrondje” met onze nieuwe burgemeester Peter Oskam langs diverse sportverenigingen gemaakt. Kernboodschap van de verenigingen: Capelle heeft prachtige accommodaties! Ook de binnensportaccommodaties zijn uitstekend, ik was met name ook verrast over de nieuwe uitstraling van sporthal Oostgaarde. Sinds ongeveer een jaar is VCN, de volleybalvereniging, verantwoordelijk voor de kantine, en Sportief Capelle voor het beheer. Gezamenlijk hebben ze de hal en kantine weer een frisse uitstraling gegeven. Wist u trouwens dat u via Sportief Capelle diverse prima vergaderzaaltjes kunt reserveren? Aandachtspunt bij de meeste verenigingen is toch wel vrijwilligers, en dat met name voor bestuursposities. Natuurlijk zijn er ook altijd wensen, zoals een beachvolleybal-terrein op een centrale locatie.

Binnenkort krijgt Capelle er een nieuwe sportaccommodatie bij, de sporthal-zwembad combinatie aan de Alkenlaan. Ik heb de presentaties van de verschillende aanbieders mogen bijwonen, en ik kan u verzekeren dat het een duurzaam gebouw gaat worden met uitstraling voor de gehele buurt. En een nieuw zwembad biedt kansen voor de jeugd (zou schoolzwemmen weer terug kunnen komen? Zwemwedstrijden tussen scholen moet in ieder geval wel gaan lukken!) maar zeker ook voor ouderen. De komende driedubbele vergrijzing (ouderen worden steeds ouder, door de babyboomgeneratie neemt het aantal ouderen toe, en door het fasegewijs ontwikkelen van woonwijken in Capelle krijgen wij veel meer ouderen) biedt zeker kansen om deze doelgroep met een heel gericht aanbod aan het zwemmen te krijgen.

Wij zetten ook steeds meer in op sport-zorgallianties, waarbij voor mensen met een beperking (autisme, lichamelijke beperking etc.) een aangepast sportaanbod wordt ontwikkeld samen met bijvoorbeeld de Pameijer. En dat is goed, want iedereen moet kunnen sporten en meedoen!

Dat iedereen kan meedoen en dat sporten meer is dan lid zijn van een vereniging wil ik ook graag tot uitdrukking laten komen in de nieuwe sportvisie die dit jaar wordt opgesteld. Hierin nadrukkelijk ook aandacht voor bewegen in brede zin, zoals in de openbare ruimte, bewegen op oudere leeftijd en bewegen met een beperking. Wat mij betreft wordt de term “wethouder sport” vervangen door “wethouder bewegen”!

Tot slot wil ik u nog graag wijzen op de app van Sportief Capelle. Hierin staan de routes van de ‘Capelse ommetjes’, wandelingen door Capelle. Ook vindt u daar alle mogelijkheden op gebied van sport en bewegen in Capelle.