maandag 25 april 2016

D66 congres op Papendal

Op 16 april bezocht een deel van de fractie het congres van D66. Ditmaal was het op ons nationale sportcentrum Papendal. Een ruime, mooie en groene locatie. Zoals altijd was het weer prima georganiseerd, met goede parkeergelegenheid, overzichtelijke ontvangst met koffie en thee, duidelijke bewegwijzering en een heldere congreskrant met alle informatie.

Vooraf was er de mogelijkheid om je in te schrijven voor inhoudelijke sessies. Ook dit keer was er zo veel keus van verschillende onderwerpen dat er weer ‘voor elk wat wils’ was.

De gebruikelijke speech van Alexander Pechtold was dit keer vroeg op de dag en tijdens zijn speech gaf hij aan zich kandidaat te stellen voor het lijsttrekkerschap van de Tweede Kamerverkiezingen voor volgend jaar. Ook de Jonge Democraten hadden een goed verhaal over hun bezigheden. Na een korte toespraak van de voorzitster van de partij was de gastspreker aan de beurt.

Prof. Dr. Eric Scherder nam ons mee naar ons brein. Hoe het opgebouwd is, hoe het werkt, waarom men bepaalde reacties heeft en hoe specifieke hersenfuncties te stimuleren. Heel kort gezegd komt het er op neer dat als wij onze hersenen beter willen laten functioneren, we meer moeten bewegen. Minimaal een maal per dag een half uur achtereen gesloten flink doorstappen is ideaal. Hij is dan ook een groot voorstander van lopend vergaderen en een fietshometrainer onder je bureau.

Kortom, het was weer een inspirerende dag waar we veel hebben gehoord, maar ook weer veel oude bekenden en ook nieuwe mensen hebben ontmoet.

Het volgende congres staat in het teken van de 50e verjaardag van D66 en zal op 29 en 30 oktober in Amsterdam plaatsvinden. D66 leden die zich bij ons aan willen sluiten om daar heen te gaan zijn van harte welkom.