vrijdag 13 november 2015

Van onze wethouder

Ook dit jaar kan subsidie voor nieuwe culturele initiatieven worden aangevraagd. Dit jaar ben ik gestart met inloopuren, waar Capelse inwoners en organisaties vrijblijvend kunnen langskomen met hun idee. Samen brainstormen we over de mogelijkheden en de verschillende financieringsmogelijkheden die de gemeente biedt. Leuk om te melden is dat door alle aandacht voor nieuwe initiatieven het evenementenbudget voor het eerst sinds jaren volledig is opgemaakt! De inloopuren zijn op 18 november om 16.30 uur en op 8 december om 14:30 uur. Cultuur was ook het onderwerp van de laatste burgerjury. De burgerjury vroeg met name aandacht voor de communicatie rondom cultuur, en gaf aan tevreden te zijn over wat er voor kinderen is op gebied van kunst en cultuur.

In Capelle is steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Bij alle buitensportclubs is  inmiddels een energiescan uitgevoerd, en binnenkort gaan de clubs om tafel om te kijken welke maatregelen genomen kunnen worden om het energieverbruik te verminderen of om energie op te wekken. Ook het eerste platform voor VVE’s (vereniging voor eigenaren) gaat binnenkort van start, voor kennisdeling en (gezamenlijk) nemen van duurzaamheidsmaatregelen. En voor het eerst was het bij het gratis uitdelen van bomen ook mogelijk om klimmers (hedera, clematis, Wisteria) te bestellen. Kortom, Capelle wordt steeds groener.

Van mantelzorgers wordt steeds meer gevraagd. Daarom kijken wij nu, samen met Buurtkracht, goed naar ons beleid. Respijtzorg in alle vormen, opleidingen voor mantelzorgers (zoals tiltechnieken) en lotgenotencontact zijn enkele voorbeelden van de onderwerpen die aan de orde komen. De mantelzorgers van degenen die huishoudelijke ondersteuning ontvangen kunnen nog steeds vouchers aanvragen (5 euro in 2015, 10 euro in 2016). De mantelzorgdag van op dinsdag 10 november was druk bezocht. Sinds kort is de Dementia-app gratis beschikbaar, deze app helpt bij het ontzorgen van mensen met dementie en hun directe omgeving. Aanvragen kan via het WMO-loket.

Ook de Vijverhof gaat nu met Ontmoeting starten. Zonder begeleiding van maandag tot en met vrijdag, u kunt tussen tien en vijf binnenlopen wanneer u maar wilt. Om te lunchen of voor de avondmaaltijd, om mee te doen aan activiteiten of zomaar voor een praatje. Voor degenen met zorgindicatie kunt u op afspraak terecht om samen met anderen te bewegen, gezellig te eten of om samen de dag door te brengen. Kortom, we zijn druk bezig om te kijken hoe ouderen langer prettig thuis kunnen blijven wonen.

Ik ben zeer blij dat de nieuwe sporthal/zwembadcombinatie aan de wensen van vele sportliefhebbers gaat voldoen. Geschikt voor synchroon zwemmen, de badminton kan weer naar Capelle komen, KCC blijft op Schenkel en wellicht ook een denksportcentrum. Na de geweldige nieuwe buitensportaccomodaties nu ook weer een belangrijke stap voor de binnensport!

Dit is een greep uit de vele kleine en grote dingen die spelen. Wilt u informatie over iets, mist u onderwerpen of heeft u suggesties: ik hoor ze graag!

~ Josien van Cappelle