donderdag 8 oktober 2015

Zwerfboekenkastjes

Tijdens onze traditionele seizoensopening op het complex van Sparta hebben wij een proefexemplaar geplaatst van een zwerfboekenkastje. Deze zogenaamde free libraries zijn kleine boekenkastjes waaruit mensen boeken kunnen lenen. Het idee is dat men er een boek uit haalt en er weer een boek in zet voor een ander. Deze free libraries verschijnen inmiddels over de hele wereld en zijn een enorm succes.
Capelle had nog geen free libraries en daarom hebben wij het plan opgevat om Capelle hier ook van te voorzien. Dit om het lezen te stimuleren en mensen te laten ondervinden dat lezen niet alleen leerzaam, maar vooral ook leuk is. Inmiddels hebben wij begrepen dat de Bibliotheek in Capelle ook met dergelijke ideeën bezig is, waarna gekozen is dat op bepaalde plaatsen een samenwerking met de bibliotheek kan worden gezocht. Wij hebben buurtcentrum De Harp in ‘s-Gravenland bereid gevonden om het eerste echte exemplaar te plaatsen en zijn nog bezig met andere geschikte locaties.

Momenteel hebben we contact met één van de praktijkscholen van Capelle om te onderzoeken of het maken van de kastjes in het leertraject van de leerlingen zou passen. Hierdoor kunnen leerlingen niet alleen bijdragen aan het maken van de kastjes, maar dit zou hen ook kunnen stimuleren om in deze digitale tijd weer eens een boek te lezen.

D66 wil u vragen of u nog meer geschikte plaatsen binnen Capelle weet waar dergelijke free libraries geplaatst kunnen worden. U kunt dit melden via het info@d66capelleaandenijssel.nl

– Annelous van der Klauw